السبت، 19 مارس 2011

عن السلفيين

نبذه عن تعريف السلفين - لمن لا يعلم -

*فإن الدعوة السلفية هي الدعوة إلى ما بعث الله به نبيه محمداً -عليه الصلاة والسلام- هي الدعوة إلى التمسك بالقرآن العظيم والسنة المطهرة، هذه هي الدعوة السلفية، الدعوة إلى السير على المنهج الذي درج عليه الرسول -صلى الله عليه وسلم- في مكة ثم المدينة من إبلاغ الدعوة إلى المسلمين وغيرهم، وتوجيه الناس إلى الخير وتعليمهم ما بعث الله به نبيه من توحيد الله والإخلاص له، والإيمان برسوله محمد -صلى الله عليه وسلم- وترك الإشراك بالله -عز وجل- والقيام بما أمر الله به ورسوله، وترك ما نهى الله عنه ورسوله، هذه الدعوة السلفية

المصدر >>>> هنــــــــــا

****

طيب جميل لحد هنا محدش عنده مشكله الا لو كان - ملحد - ودي مشكلته لوحده ..

الي عاوزه اتكلم عليه حاجتين مهمين جدا ف الوقت الحالي ..

1- ان اغلب الناس - المسلمين - نازلين شتيمه فيهم ..

2- خوف المسلمين منهم لو مسكوا الرئاسه ..

****

1- انا مش هتكلم علي انهم صح او غلط .. انما هتكلم انهم فئه مسلمه .. ممكن متشدده في نظر البعض .. ليهم مظهر التزامي يسميه البعض ايضا ارهاب .. سوا اللحيه او النقاب .. - الجميل -

انا هتكلم علي ان كل الناس الي شتمت فيهم .. هما الطبقه الي بتنادي بالحريات .. هما الطبقه الي فيهم ناس من مطالبهم ان الخمور و الكباريهات - عذرا - تنتشر ف البلد ..

هما الطبقه الي علي البلاج اما حد بيلبس مايو بيبقي عادي ..

ومع ذلك نيجي عليهم لو هما غلط - في نظر الجهل طبعا - هما حرين ..

يا سيدي زي ما في حريه المايو ليه تزعل من المنتقبه ؟؟

ليه اماكن الفجور عادي .. و المساجد و الدروس بتخاف منها ..

الي مزعلني جدا .. انهم مسلمين .. والله مسلمين الي معترضين مسلمين ..

يعني في واحده عندي علي التويتر . بتقولي بالنص :

"مش هانكون سعودية..مش هانكون إيران..مش هانجلد بنات في شارع زي الخرطوم..مصر غير حتى لو أعمى..مش هاتكون دولة بتكشيرة وكرباج مهما عملتوا"

ده الي واصل لمعظم الناس .. انا مش عارفه مين الي وصل لهم كده .. و هل مثلا مره صدر من الاخوان راي او تصرف مماثل .. - يمكن حصل و انا معرفش -

الي بس عاوزه اقوله .. لو فعلا السلفين زي ما مكتوب ف التعريف الي فوق ده .. يعني هما اقرب تصرفا للصحابه ..

يبقي استحاله ده هيبقي تصرفهم ..

حضراتكوا الرسول - صلي الله عليه و سلم -

اما دخل مكه و طول حياته مش ف الموقف ده بس .. عمره ما كان بيفرض الاسلام علي حد .. فما بالك علي المسلمين ..

انا اعتقد ان السلفين - لو مسكوا حكم - و انا معتقدش انهم هيوافقوا اصلا .. اعتقد ان عمر ما هتبقي الدنيا بالشكل الي البعض متخيله ده ..

وانا حزينه جدا جدا اما يكون ده تفكيرنا ف عصر الانفتاح و العلم ...

ولا عــــــزاء =(

0 Comments:

Post a Comment



Template by:
Free Blog Templates