السبت، 19 مارس 2011


طبعا بما اني بحكي كل تجاربي في الحياه علي البلوج الظريف المتواضع ده .. قلت لازم احكي تجربتي السياسيه الفريده من نوعها - بالنسبه لي -

عشان اما احفادي يقرواها .. يقولوا عظيمه يا انه :D

المهم ..

صحيت الساعه 8 ..كنت عاوزه انزل بدري قبل الزحمه .. قلت يعني اكيد يوم اجازه و الاستفتاء علي مدار اليوم .. اكيد الصبح بدري هيبقي فاضي - i was wrong -

المهم عقبال ما صحيت ماما و بابا و نزلنا كنا عند اللجنه الساعه 9 و نص بالزبط !!

لقينا ما شاء الله طابور طويييييييييل رجاله . و طابور يقل عنه شويه بس برضه طويل بنات :)

طابور الرجاله كان اغلبه شباب .. و طابور الستات برضه كان اغلبه شبات ^^

المهم وقفنا انا و ماما الدنيا كانت حر ولعه .. و الشمس عاموديه علي دماغنا .. ومع ذلك كل شويه ماما تبص لي وتقولي انا فرحانه اوي ..

والستات الي ورايا كانوا عمالين يتعرفوا .. فكرني بأيام التحرير - قبل التنحي - اما كل الناس كانت بتتكلم كانهم صحاب :)

المهم الطابور الحقيقه مكانش بطئ الناس كانت بتنجز الحمد لله .. شويه لقينا نفسما الشرطي الي واقف بيقولنا اتفضلوا ..

دخلنا وطلعنا علي اللجنه .. طبعا انا بطيخه و لا فاهمه اي حاجه .. اول مره ليا بقي :)

المهم دخلت لقيت ناس زوق جدا جدا ..- فكرني برضه بأيام ميدان التحرير - كانوا بيتعاملوا معايا براحه و بتفاهم .. رغم اني كذا مره كنت هعمل غلطه شنيعه ..

اعتقد انهم كانوا مراعين اني ممكن دي تكون اول مره ليا ..

و بعد كده الراجل اداني الورقه و قالي تعملي صح هنا .. و براحتك و علي مهلك و حسسني اني ف امتحان ثانويه عامه ..

بعد كده جيه بقي موضوع الحبر .. اتزكيت بقي انا ف الموضوع ده قلت احط صباع غير الابهام عشان تبقي مساحته قليله ..

فا حطيت صباعي السبابه ف ايدي اليمين .. الراجل قالي : لا حضرتك الايد الشمال ..

قمت حاطه السبابه بتاعت الشمال .. قالي : معلش حضرتك بس لازم الابهام !!

بعد ما نص ايدي بقت حبر :@

المهم طلعت بقي بسرعه عشان الناس الي واقفين تحت يطلعوا ..

بس .. و هذه كانت بكل اختصار تجربتي .. - او يعني هي كانت قصيره -

بس عندي شويه تعليقات كده .. اولا احنا هنرضي بالنتيجه .. و كلنا بنقول كده بس انا متأكده ان ناس كتير جدا جدا هتنقلب لو جات النتائج مخيبه لامالها ..

و كمان لو الجيش فعلا متواطئ - وده احتمال 90% - و العشره ف الميه التانيه دي عشان ما اكونش ظلمتهم بس !!

يبقي لا او نعم احنا مش هنعمل فرق ..

و زي ما مبارك كان عاوز يعد 6 شهور يلم حاجته .. اراهن ان طنطاوي هيقعدنا الست شهور دي برضه .. و التعديلات ماهي الا شكليات لالهائنا عن احداث اكبر خطوره تحدث ..

ربما انا بقول مش حقيقي .. و ربما كلامي صح .. وده الي هنعرفه ف الايام و الشهور المقبله ..

لكن الي علينا دلوقتي هو اننا ما يضحكش علينا .. وكل واحد ياخد اي كلام يسمعه و يعيده تاني جواه ف مخه و يقرر هو .. عشا احنا ف مرحله يا هتضيع كل حاجه .. يا هناخد كل حاجه .. مافيش وسط ..

بس!!

=)





0 Comments:

Post a Comment



Template by:
Free Blog Templates