الأحد، 18 أكتوبر 2009

المخ


كان عندي دايما سؤال بيجي علي طول في بالي .. يا تري هو المخ هو الي فيه كل حاجه عننا ..؟؟

بمعني .. ان انا عارفه ان المخ هو المحرك لكل اعضاء جسمنا .. يعني مافيش عضو بيتحرك من غير اما المخ هو الي يبعت له الاشاره ..

لكن هل لو انا مخي اتبدل مع مخ حد تاني .. هبقي انا الحد التاني ده؟؟

الي خلاني اسأل السؤال ده ان في فيلم اللمبي لما مخ اللمبي اتبدل مع مخ الشرطي .. بقي هو الشرطي .. يعني جسم اللمبي لكن مخ الشرطي ..

هل ده عشان هو فيلم و اي حوار ولا دي فعلا الحقيقه؟؟؟؟؟؟

يعني انا لو مخي اتبدل مع مخ زويل هل هبقي عالمه .. ولا هفضل زي ما انا كده؟؟

بجد الي يعرف يقولي عشان نفسي اعرف ..


9 Comments:

  1. راء said...
    ههههههههههههههههههههه حلو اوي السؤال ده بس انتي محسساني ان المخ بيتبدل مع حد تاني اكنك بتبدلي قلم مع واحدة صاحبتك...

    بصي هوا عموما كده انا هتخيل انهم قدروا يبدلوا العقل مع ان ده من رأيي مستحيل...

    اعتقد انك هتبقي انتي الشخص التاني ده بكل احاسيسه ومشاعيره لأنك زي ما قولتي ان العقل هوا الكل ف الكل والجسم مجرد اداة لتنفيذ قرارت العقل :)
    simply me said...
    مخ وعقل ودماغ وجمجمة
    اممممممم
    متهيئلى حتى لو ممكن ننقل العقل لحد تانى
    هيكون هو برضه المسيطر على الجسم
    لانه مركز التخزين والذاكره والفكر والاراده

    يعنى هتكونى انتى برضه بس فى جسم مختلف
    ¤¦¤Ebtehal ¤¦¤ said...
    هههههههه ماشي يا ((just smile))

    ممم .. يعني ممكن اقتل زويل و اخد مخه بقي :D

    وهيبقي علي مسؤليه بندقه ;D
    Ranim Ayman said...
    يا مجنونه يا توتا ايه يابنتي الاسئله اللي بتجي في مخك دي طبعا ما أنتي قاعده فاضية لو وراكي مدرسة مكنتيش فكرتي في السؤال ده واكيد لما تدليمع احمد هتبقي زيه عندك نفس افكاره و اخترعاته
    ¤¦¤Ebtehal ¤¦¤ said...
    هههههههههههههههه ماشي يا رونييكوا هههههههههههههه
    شفـقــة و إحســــان said...
    مخ ايه يا بنتى اللى يتبدل ...خليكى كده احسن انتى ارحم من غيرك
    وعموما لو حبيتى تبدلى انا فى الخدمة او ممكن تبدلى بطلب مخ بالسلطة
    هههههههههه
    تحياتى شفقة
    احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية said...
    هاهاهاهاهاها تبدلى مخك بمخ حد ازاى اعتقد لسة العلم موصلش للحكاية دى واخرهم قلب وكبد وكلية والاعضاء دى

    بس انا سمعت فى فيلم وثائقى مرة ان المخ مقسم لاجزاء وكل جزء لية اسم ولية وظيفة فجزء بيكون هو المسئول عن الاخلاق وجزء بيخزن الذاكرة وجزء للابداع والتفكير
    دا غير ان هو اللى بيستقبل ويرسل الاشارات لاعضاء الجسم

    يعنى كان فيلم طويل كدا وبناء علية وعلى على سؤالك اعتقد ( ودى وجهة نظرى )انه ايوة لو عرفوا ينقلوا مخ من انسان لاخر شخصية الشخص كلها وكيانة ونسبة ابداعة ومبادئة كلها هتتغير

    دمتى بكل خير
    تقبلى مرورى
    ¤¦¤Ebtehal ¤¦¤ said...
    شفقه و احسان ..
    طفلة رومانسية واقعية

    بجد بجد اشكركم علي التعليق الجميل ..

    و فعلا افدني كلامك ..

    منورين البلوج يا حلوين ^^

    تقبلوا تحياتي ^^
    اقصوصه said...
    فعلا سؤال محير

    عن نفسي ما اعرف اجابته!

Post a Comment



Template by:
Free Blog Templates